agenda - Belgian Drone Federation

Agenda

De Raad van bestuur van Belgian Drone Federation komt min. 4/jaar bijeen. Minimum 1 keer per jaar worden de leden uitgenodigd op de statutaire Algemene Vergadering voor de effectieve leden.

‘Terugblik op het voorbije jaar’

We nemen bijna afscheid van 2022, een kanteljaar voor Belgian Drone Federation waarin heel wat strategische beslissingen werden genomen. Vooreerst kozen we voor de opstart van nieuwe ledenformules met de Pro -, Advanced- en Public-formule.  Op die manier kunnen we de leden meer op maat bedienen. Onze website werd in ’t begin van het jaar in een nieuw kleedje gestoken en we hopen er in de toekomst veel nuttige documenten te kunnen aan toevoegen.

Maar 2022 werd vooral een jaar in het teken van lobbywerk om onze piloten meer en vlotter op een legale manier aan het werk te krijgen. We namen onze verantwoordelijkheid en verdedigden onze leden namens de sector in de Belgian Civil Drone Council - werkgroepen en op het Execom (via het vice-voorzitterschap).

We organiseerden meetings met de dronesectie van EASA, skeyes, parlementairen en de Blauwe Cluster.

We verkregen in 2022 opnieuw de erkenning als beroepsfederatie van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO (HRZKMO) waardoor we als officiële partner worden erkend van de Federale Overheid.

We namen actief deel aan tal van bestuursvergaderingen en werkgroepen van JEDA, Joint European Drone Associations en de European Drone Cooperation waardoor we ons netwerk in de Europese drone community konden uitbreiden en heel veel tips en ervaring konden delen.

De federatie was aanwezig op de Eu Drone Days (nov 2022) en het European Drone Forum waarop de leden via hun lidmaatschap ook konden profiteren van een mooie korting (nov 2022). Je kon ons op onze stand ontmoeten op het Dronewest event (juni 2022) (POM West-Vl), het Ilvo drone event (sept 2022) en de VOKA Open Bedrijvendag (okt 2022).

We werkten het Europees Micro Interregproject ‘Dronefuture’ af en organiseerden

3 nieuwe webinars met als thema’s

• ‘praktische cases rond fotogrammetrie (mei),
  • ‘inspecties met drones’ (okt) en
  • ‘dronetoepassingen in de bouwsector’ (20 dec verplaatst naar 8 feb '23).

In juni waren alle leden welkom op de Algemene Vergadering.

De kers op de taart van dit werkjaar was ongetwijfeld het Belgian Drone Changers Event dat doorging op 28 november bij Tour &Taxis te Brussel. Pro-leden konden er via rechtstreekse bron tijdens de Ronde Tafel vernemen van de sprekers van EASA, DGLV en DJI wat er op de planning staat voor 2023. Na de presentaties van de gastsprekers van het tweede deel konden de aanwezigen genieten van een gezellige babbel met collega’s en de gasstsprekers tijdens de drink. Hierover meer in deze nieuwsbrief.

We legden dit jaar ook een nieuwe samenwerking vast met onze partner Van Dessel en we houden nieuwe partnerschappen in petto voor 2023. Op die manier zullen we nog meer kunnen inspelen op de noden van onze leden.

Met onze 4 nieuwsbrieven per jaar brachten we jullie graag op de hoogte van wat reilt en zeilt in de dronesector. We kijken alvast uit naar het nieuwe werkjaar vol boeiende uitdagingen.

We wensen jou en je familie een gezond 2023!

Elwin Van Herck

Aankomende events

29 augustus 2023     UAV Denmark

26-27 september      Dronex UK

10-12 oktober 2023  Europe UAV trade fair Bordeaux France

27 november  2023   EASA Rotorcraft Madrid

Afgelopen events

7.00 PM Welcome by the president Elwin Van Herck

Round table discussion (for Pro members only)

Webinar  ‘The drone to inspect’ - Maandag 03/10/2022  om 1

• Elwin Van Herck, Voorzitter Belgian Drone Federation,  “-The voice of Belgian pilots - drone survey  Policy Advice BDF”
  • Laurent Geeraerts, representative for BDF in board of Jeda –

We are delighted to invite you to the re-launch of European Network of U-space Stakeholders on 30 November 2021 by the Director General of DG-MOVE, Henrik Holole

• Goedkeuring verslag vorige vergadering
  • Verkiezingen 4 mandaten Raad van Bestuur
  • Belangenbehartiging 2021
  • Varia
Drone toepassingen in de landbouw

"If you are going to fly, do it right" - Chuck Yeager

Wetgeving

Wil je zelf recreatief of professioneel met drones aan de slag? Hier kan je alle info vinden over de wetgeving in Europa.

Meer over wetgeving

Opleidingen

Laat je goed informeren welke erkende opleiding en certificaat past bij je noden en volg een kwaliteitsvolle en   professionele opleiding.

Meer over opleidingen

Verzekeringen

Van Dessel Insurance Brokers is dé makelaar van je droneverzekeringen. Je kan voor al je vragen steeds terecht bij onze experten.

Meer over verzekeringen

Piloot info

Ben je op zoek naar extra kennis over onderstaande zaken? Dan bezorgen we je de expertise vanuit de Belgian Drone Federation.

Meer weten?