Sector info
De nieuwe Europese wetgeving biedt tal van economische sectoren kansen op het vlak van innovatie.
2016-2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Registered pilots: 2.209 Belgian popuplation: 11,56 million |
Registered operators: 10.500 | Registered operators: 17.015 |
7.700 passed – A1&A3 1.400 passed – A2 19 – SORA authorisation |
Open pilots A1/A3: 12.373 pilots A2: 1987 Specific SORA:6 PDRA 6: Decl. 242 Luc 0 |
2023 | 09/2024 | 2025 |
---|---|---|
Registered operators: 23.105 |
Registered operators: 29.314 | Registered operators: |
Open pilots A1/A3: 16.750 pilots A2: 2.209 Specific SORA:18 PDRA Decl. Luc |
Open pilots A1/A3: 20.591 pilots A2: 2.325 Specific SORA: 33 PDRA: 8 Decl. Luc |
Bron cijfers 2024: DGLV 10/10/2024
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Theorie geslaagd | 402 | 519 | 356 | 483 | 307 |
Theorie niet geslaagd | 269 | 250 | 206 | 332 | 180 |
Registratie | 637 | 830 | 966 | 794 | 363 |
Geschrapt | 2 | 49 | 97 | 136 | - |
lic. Kl 1 | 156 | 375 | 381 | 379 | 240 |
attest Kl 2 | 85 | 157 | 230 | 141 | 65 |
Afwijkingen | 15 | 272 | 711 | 977 | 707 |
Drone toepassingen
Foto en film
Foto en Film zijn de meest gebruikte en gekende toepassing voor UAV’s. Heel veel beelden die de media dagelijks verspreiden, worden met drones opgenomen. Op die manier kan een heel andere verhaal gebracht worden door bijvoorbeeld boven water te vliegen.
Veiligheid en bewaking
Drones kunnen heel veel betekenen bij het redden van levens of ramptoestanden. Zo worden ze vaak ingezet om na een ramp hindernissen (ingestorte gebouwen, omgevallen bomen,..) te overbruggen of bij ongevallen eerste beelden te maken van de situatie. Politiediensten zetten drones in om vermiste personen te lokaliseren via thermografie. Brandweerdiensten kunnen met een drone de situatie al bij aankomst bij een brand beter en op een veiligere manier inschatten. Een snuffeldrone meet gevaarlijke gassen. Bewakingsdiensten kunnen via drones veilig meerdere locaties bekijken.
Medisch
Het gebruik van een drone om medicatie, bloed en vaccins te bezorgen op moeilijk te bereiken plaatsen is in Afrika, America en Australië al goed ingeburgerd. In 2019 startten in België de Antwerpse ziekenhuizen met het transport van bloedstalen via een drone. (zie voor meer info: project Helicus). Vooral het vermijden van files worden hiermee omzeild.
Infrastructuur en inspectie
Industriële inspecties gebeuren veelal op hoge hoogtes en moeilijk toegankelijke plaatsen. Via drone-beelden kunnen veel risico’s vermeden worden. Op een milieuvriendelijke en snelle manier kan accuraat en compleet beeldmateriaal geleverd worden. Toepassingen zijn inspecties van hoogspanningsmasten, windturbines, zonnepanelen of GSM masten en rookmelders (indoor).
Bij inspecties vertrekt men niet altijd van beeldmateriaal, lekken kunnen ook gedetecteerd worden door sensoren die gas kunnen opsporen.
Landbouw
Momenteel worden heel wat testen uitgevoerd m.b.t. precisielandbouw. Op basis van de data die drones capteren kunnen taakkaarten gemaakt worden waarbij precies kan geduid worden welke plaatsen extra bemest worden of bespoten moeten worden tegen ziektes. Dit maakt dat er minder pesticiden worden gebruikt, efficiënter en milieuvriendelijker kan gewerkt worden.
Met drones kan er zicht gekregen worden op wildschade in landbouwgebieden. Ze worden ook ingezet als vogelverschrikker of als tool om de oogst te voorspellen en zo de nodige werkplanning op te stellen. De mogelijkheden zijn legio.
Echter in deze sector zijn er ook nog een aantal grenzen. De Belgische wetgeving maakt het transporteren van goederen nog niet mogelijk. Zo kunnen drones nog niet gebruikt worden voor het bemesten, spuiten of bevloeien van de akkers.
Transport en logistiek
Het transport van goederen per drone is in België nog verboden. In andere landen experimenteren vooral koerier bedrijven of pakjesdiensten om de laatste kilometers te voorzien met UAV’s.
Indoor, echter worden drones ook in België al frequent gebruikt voor stockbeheer in magazijnen.
Verzekeringen
Voor de verzekeringssector zijn drones tools die een belangrijke invloed kunnen hebben op het aantal schadeclaims. Door meer controle en monitoring uit te voeren over gebieden waar bijvoorbeeld natuurrampen mogelijk zijn (orkanen, vulkaanuitbarstingen, overstromingen,..) kan sneller ingegrepen worden. Na een ramp is er sneller zicht op de situatie door mogelijke toegang tot moeilijk bereikbare gebieden via de weg . Schadeclaims zullen dalen doordat gevaarlijke jobs meer en meer vervangen zullen worden door het gebruik van drones. Maar ook binnen de sectorzelf kunnen tijdens inspecties heel wat kosten gespaard en veiliger gewerkt worden. Door zeer snel heel veel data tijdens een ramp te kunnen capteren kan ook fraude voorkomen worden.
Coming soon...
Coming soon...
Coming soon...
Coming soon...
2020
In verschillende sectoren zijn voor bepaalde opdrachten de levensduur van de batterijen en wetgeving zoals bijvoorbeeld het vliegen BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) nog spelbreker. Daar wordt aan gewerkt.