Over ons

Als nationale federatie is Belgian Drone Federation sinds 2012 een onafhankelijke organisatie voor alle actoren in de dronewereld die op de Belgische markt actief zijn, zoals dronepiloten, dienstverleners, distributeurs, opleidingscentra, kenniscentra, testcentra, invoerders en producenten.

BDF verenigt, verdedigt en versterkt haar aangesloten leden en de drone community in België. Zij is vooral de spreekbuis van haar leden bij de bevoegde instanties in België en Europa. De federatie wil de sector promoten bij alle sociaal- economische sectoren en overheidsinstanties die efficiënt, duurzaam, kostenbesparend en veiliger kunnen werken door het inzetten van drones. BDF werkt sterk aan haar Europees netwerk.

Drones are good! Fly safe.

Vriendelijke groeten,
Voorzitter Belgian Drone Federation
Elwin Van Herck

Lid worden Belgian Drone Federation

Lid worden

Ontdek hier wat het lidmaatschap van Belgian Drone Federation jou kan bieden. Wij behartigen de belangen van drone piloten en actoren die drones gebruiken, ontwerpen, produceren en verkopen in België. Belgian Drone Federation biedt een Europees netwerk aan haar leden.

lid worden

Missie en kernwaarden

Vertrouwen - Innovatie - Expertise - Professionaliteit - Duurzaamheid - Flexibiliteit

‘Belgian Drone Federation’ staat voor een slagvaardige vereniging die het belang van de ontwikkeling van de dronesector in de maatschappij voorop stelt.
BDF  verenigt, verdedigt en versterkt alle actoren die drones of gerelateerde producten gebruiken, ontwerpen, produceren en verkopen voor positieve doeleinden of bijdragen tot het slim gebruik ervan.
BDF werkt daartoe samen met de overheid en verschillende stakeholders en communiceert open aan alle belanghebbenden inclusief de burger.

innovatie
Team BDF

Raad van bestuur

• Elwin Van Herck (Voorzitter)
  • Renaud Fraiture (Vice-voorzitter - Fr)
  • Martin Keller (Vice-voorzitter - Ndl)
  • Patrice Bakeroot (Afgevaardigde VOKA - Financieel beheer)
  • Michel Lecrenier (Bestuurslid )
  • Patrick Van Brabandt (Bestuurslid)
  • Laurent Geeraerts (Bestuurslid - Jeda vertegenwoordiger)

Dagelijkse werking

• Petra Breyne (Secretary General)
  • Maarten Teintenier (IT & Development)
Bestuur Belgian Drone Federation 2021
Belangen en interne organisatie

Actiepunten

1. Maximale veiligheid
  2. Een gezamenlijk standpunt binnen de sector
  3. Eerlijke concurrentie
  4. Positief imago voor de sector

Belgian Drone Federation werd opgericht om de groei van de UAV-sector te kunnen verzekeren, en de belangen van de professionele operators te verdedigen. De kernwoorden hierbij zijn informatie, sensibilisatie en promotie. Belgian Drone Federation bouwt aan een positief imago en dit moet de sector doen floreren. Daarvoor werken Belgian Drone Federation, DGLV en het kabinet van de Minister van Mobiliteit (en andere betrokken kabinetten) hard samen om veilig en legaal vliegen mogelijk te maken.

Belangen en interne organisatie - Belgian Drone Federation
Geschiedenis - Belgian Drone Federation

2012

Oprichting van toenmalige ‘BeUAS’ (Belgian Unmanned Aircraft Systems Association). Sinds 2012 vertegenwoordigt Belgian Drone Federation de belangen van alle Belgische bedrijven en instellingen die actief zijn in de onbemande luchtvaartsector.

2016

Publicatie KB RPAS 2016. Belgische drone piloten kunnen op een legale manier vliegen in het Belgische luchtruim.

BeUAS verandert haar naam in Belgian Drone Federation.

2020

Belgian Drone Federation wordt vertegenwoordigd in het Executive commitee van Belgian Civil Drone Council en neemt er op heden het vice-voorzitterschap op. De Federatie krijgt een nieuw bestuur en nieuw logo.

2021

Start van KB EU/947, harmonisering van de drone regelgeving over gans Europa. Belgian Drone Federation is nu zowel in het binnen- als buitenland actief om de onbemande burger luchtvaartsector te promoten en de integratie in het luchtruim te bevorderen.
De hoofdzetel van JEDA Joint European Drone Associations (Europese Federatie) wordt gevestigd bij de maatschappelijke zetel van BDF.
BDF start nieuwe website

VZW Belgian Drone Federation

Statuten

Hierbij kan je de recente statuten van de federatie vinden.

statuten van Belgian Drone Federation vzw

Statuten Belgian Drone Federation

Lid worden

Ontdek hier wat het lidmaatschap van de Belgian Drone Federation jou kan bieden. Wij behartigen de belangen van de drone piloten in België en toeleveranciers van de sector. De sterkte van de federatie is onze slagkracht door het groot aantal leden die we vertegenwoordigen. BDF focust op lobby, wetgeving, informatie en opleidingen en vertegenwoordiging via een uitgebreid netwerk.

advanced plan - BDF
BDF ADVANCED

€ 99 (excl. BTW)

Hobby piloten op zoek naar basis info over open A1&A3 + statutair lid